2013年度年報

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  1. 表紙
  2. 目次
  3. 研究室メンバ
  4. 研究室予算
  5. 研究室構成員の活動
  6. 研究現況
  7. 列車の運転整理
  8. 列車運行の省エネルギー化
  9. 非接触給電
  10. 永久磁石型同期電動機/リニアドライブ
  11. 生体機構を取り入れた運動制御
  12. ロボットの自律制御
  13. 発表論文・著作
  14. 列車の運転整理
  15. 列車運行の省エネルギー化
  16. 非接触給電
  17. 永久磁石型同期電動機/リニアドライブ
  18. 生体機構を取り入れた運動制御
  19. ロボットの自律制御
  20. その他
  21. 背表紙

列車の運転整理

森 拓哉, 古関 隆章:
“混合整数計画法を用いた列車乱れ時の再スケジューリング最適化ー列車混雑度反映法の基礎的検討”
交通・電気鉄道研究会, TER-13-048, 東京, 2013. 09.
大橋 和野, 森 拓哉, 古関 隆章:
“運転整理時における乗車率に応じた旅客行動の変化のモデル化”
日本電気学会第20回鉄道技術連合シンポジウム(J-Rail 2013), 東京, 2013. 12, No. S9-10.
森 拓哉, 古関 隆章:
“選択停車型を用いた旅客時間の数理的最適化”
交通・電気鉄道・フィジカルセンサ合同研究会, TER-14-014, PHS-14-014, 浜松, 2014. 03.

鉄道車両の電気駆動制御とエネルギー

渡邉 翔一郎, 森 拓哉, 古関 隆章:
“省エネルギー運行管理のための運転法の比較分析と列車群電力可視化"
交通・電気鉄道研究会, TER-13-017, 東京, 2013. 05.
N. V. Cuong, S. Watanabe, T. Koseki:
“A fundamental study on energy saving on automatic train operation for linear metro"
Linear drive/ Tansportation and Electric Railway Joint Study Symposium, LD-13-059, TER13-040, Iwate-Japan, 08. 2013.
古関 隆章, 渡邉 翔一郎, Cuong Ninh Van, 水間毅, 磯部栄介:
“運転支援におけるブレーキ操作遅れ時間の補償とATOによる電力制限制動活用の提案"
電気学会リニアドライブ交通・電気鉄道合同研究会 2013, LD-13-060, TER-13-041, 平泉, 2013. 08.
渡邉 翔一郎, 楊 哲,古関 隆章, 水間毅, 濱崎康宏:
“直流電気鉄道の電力制限ブレーキ支援現車試験−省電力効果の実証と問題点の解決法−"
電気学会産業応用部門全国大会, 5-34, 山口, 2013. 08.
渡邉 翔一郎, Doan Van Duc,古関 隆章, 宮武昌史:
“直流電気鉄道の省エネルギーを目的とした運転曲線の最適化と計算手法の比較分析"
第50回鉄道サイバネ・シンポジウム学生セッション, 池袋, 2013. 11.
渡邉 翔一郎, 古関 隆章, 磯部栄介
“省エネルギー運転における補機の影響評価"
交通・電気鉄道研究会, TER-13-070, 広島.
渡邉 翔一郎, 楊 哲,古関 隆章, 水間毅, 近藤圭一郎, 濱崎康宏:
“操作遅延を考慮した省エネルギー運転支援の現車試験成果と課題"
日本電気学会第20回鉄道技術連合シンポジウム, 東京, 2013. 12, No.S9-11.
N.V.Cuong, S. Watanabe, T. Koseki:
“A proposal of simultaneous monitoring of total energy and peak braking power for the design of energy-saving ATO running curve"
Japan railway technology symposium(J-Rail), S3-4-6, Tokyo, 12. 2013.

非接触給電

Doan Van Duc, Takafumi Koseki:
“A Numerical Study on Running Profile Suitable for Train fed by Intermittent Contactless Power Transimission"
Japan railway technology symposium(J-Rail), S9-16, pp.331-334, Tokyo, 12. 2013.
松岡 秀樹, 古関 隆章:
“鉄道用電磁誘導式非接触給電装置の位置ずれ及びギャップ長変化による性能変化の評価”
日本電気学会第20回鉄道技術連合シンポジウム, 東京, 2013. 12, No. S9-10.
松岡 秀樹, 古関 隆章:
“鉄道用電磁誘導式非接触給電装置の等価回路モデルとコア形状・位置ずれによる特性変化”
交通・電気鉄道・フィジカルセンサ合同研究会, TER-14-13, PHS-14-13, pp. 67-72, 浜松, 2014. 03.
ドアンヴァン ドゥック, 古関隆章:
“非接触給電車両における車載蓄電装置の容量最小化を目的とした運転曲線の設計法"
交通・電気鉄道・フィジカルセンサ合同研究会, TER-14-15, PHS-14-13, pp. 67-72, 浜松, 2014. 03.

永久磁石型同期電動機/リニアドライブ

渡辺 隆嗣, 申 重燮, 古関 隆章, 金 弘中:
"横磁束型リニア波力発電機の応答曲面法を利用した設計法"
電気学会マグネティックス・リニアドライブ合同研究会, MAG-13-043, pp. 61-66, 長野, 2013. 05.
Y. Yamamoto, Q. Zhao, Y. Takada, T. Koseki, and Y. Aoyama:
"Stator-Teeth Design of Direct-Drive Large-Torque Transverse Flux-Type Motor with High Power Factor for Electric Ship Propulsion"
IEEE International Conference on the Computation of Electromagnetic Fields(COMPUMAG 2013), Budapest, June/July. 2013.
J. S. Shin, T. Koseki , and Houng-Joong Kim:
"Proposal of Double-Sided Transverse Flux Linear Synchronous Motor and a Simplified Design for Maximum Thrust in Nonsaturation Region"
IEEE Transsactions on Magnetics, Vol. 49, No. 7, pp. 4104-4108, July. 2013.
渡辺 隆嗣, 申 重燮, 古関 隆章, 金 弘中:
"波力発電用横磁束型円筒リニア発電機の応答曲面法を利用した設計〜多極化による出力密度向上の検討〜"
電気学会リニアドライブ交通・電気鉄道合同研究会 2013, LD−13−056, TER−13−037, pp. 23-28, 平泉, 2013. 08
Yuta Yamamoto, Ryuji Watanabe, Yasuhiro Takada, Takafumi Koseki, and Yasuaki Aoyama:
"Design Using Simple Modeling and Experimental Study on Direct-drive Disk-type Motor with Dense Stator Configuration"
ECCE Europe European Conference on Power Electronics and Applications(EPE'13), Lille, 2013. 09.
R. Watanabe, J. S. Shin, T. Koseki, H. J. Kim:
"Design of Transverse Flux Linear Synchronous Generator for Wave Energy Conversion"
2013 International Conference on Power Electrical Machines and System(ICEMS), Korea, Oct. 2013.
N. V. Cuong, T. Koseki, E. Isobe:
"Numerical analysis for the influence of the construction of the secondary reaction plate on the characteristics of linear induction motor- for urban rail-guided transportation -"
The 39th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, IEEE IECON, Vienna, Austria, 11. 2013.
N. V. Cuong, T. Koseki:
"Energy and Maximal Braking Power Relations for Energy-saving ATO Running Curve Design"
第7回鉄道分野の新技術に関するシンポジウム, NU-Rail 2014, Tokyo, 03. 2014.

生体機構を取り入れた運動制御

V. Salvucci, Y. Kimura, S. Oh, T. Koseki and Y. Hori:
"Comparing Approaches for Actuator Redundancy Resolution in Biarticularly-Actuated Robot Arms"
IEEE/ASME Transactions on Mechatronics, Vol. 19, Iss. 2, pp. 1080-1089, May. 2014.
V. Salvucci and T. Koseki:
"Improving Dynamic Performance of Bi-articularly Actuated Robot Arms by Using Infinity Norm Based Actuation Redundancy Resolution"
IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics(AIM), pp. 926-931, 07. 2013.
V. Salvucci and T. Koseki:
"Non-Linear Phase Different Control to Improve Dynamics of Bi-Articularly Actuated Manipulators"
39th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society(IECON), pp. 6496-6501, 11. 2013.
T. Baratcart, V. Salvucci and T. Koseki:
"On the Continuity of Cascaded Generalized Inverse Redundancy Resolution, with Application to Kinematically Redundant Manipulators"
39th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society(IECON), pp. 6508-6513, 11. 2013.
V. Salvucci and T. Koseki:
"Design Proposal for Reducing Actuator Redundancy in Intrinsically Compliant Manipulators"
The 16th International Conference on Advanced Robotics(ICAR), November. 2013.
Y. Kim, V. Salvucci and Y. Hori:
"Design and Control of an Under-actuated Robot Leg, Using State Feedback and Impulse Shaping"
The 16th International Conference on Advanced Robotics(ICAR), November. 2013.
T. Baratcart, V. Salvucci, and T. Koseki:
"2-norm, Infinity-norm Continous Switching Resolution in Biarticularly Actuated Robot Arms"
Advanced Motion Control(AMC), March. 2014.

ロボットの自律制御

W. H. Ong, L. Palafox, and T. Koseki:
"Unsupervised Human Activity Detection with Skeleton Data From RGB-D Sensor"
Proceedings of The Fifth International Conference on Computational Intelligence, Communication System and Networks(CICSyN), pp. 30-35, 5-7 June. 2013.
W. H. Ong, L. Palafox, and T. Koseki:
"Investigation of Cluster Validity Indices for Unsupervised Human Activity Discovery"
Proceedomgs of The 2013 International Conference on Artificial Intelligence(ICAI'13), Vol. 1, pp. 315-321, 22-25 July. 2013.
W. H. Ong, L. Palafox, and T. Koseki:
"An Unsupervised Approach for Human Activity Detection and Recognition"
International Journal of Simulation Systems, Science and Technology(IJSSST), Vol. 14, No. 5, 2013.

その他

古関 隆章:
"高速鉄道の方向性"
運輸と経済2014年2月号(2030年の日本と交通)、pp. 141-144